Buenos Aires

Argentina

Se Mellom- og Sør Amerika på kristine t's reisekart.

Ja, da fikk jeg endelig somla meg til å skrive litt igjen..

Jeg kom til Buenos Aires 14.des var det vel.. Da ble jeg kjørt til leiligheten til mine foreldre, som lå i Palermo! Så var jo koselig å se dem igjen og Marina. Og endelig få spist litt knekkerbrød, brunost og melkesjokolade :) :) De var i BA i 2 uker, så da fikk vi sett litt hva som var å se rundt om i byen, og endel tid ble også tilbrakt ved bassenget i hagen! Jeg elsker jo BA!! Er så utrolig fint her, og mye som skjer hele tiden, av forskellige aktiviteter og show!! De fleste folka her er veldig hyggelige.
En dag reiste vi til i Colonia i Uruguay. Det var en times båt tur unna BA, et lite, rolig og veldig fint sted!! Julaften ble feiret, begynner nesten å bli vant til at julaften feires i 30+! vi var på en restaurant, hadde vel en 5 retters middag, utrolig god mat! Biffen her er jo UTROLIG GOD!! :) :) me gusta mucho!

Da de dro, flytta jeg til en annen bydel, Belgrano, til ei som hette Beatriz. Også en av de finere strøkene, men litt roligere enn Palermo. Her har jeg bodd i 6 uker nå. Beatriz jobber i Amartya, den organisasjonen som driver volunteer arbeidet. Hun har med å gjøre de praktiske tingene + det sosiale. Og i denne byen skjer det MYE! Og døgnrytmen deres er jo ganske så forskjellig fra i Norge da! Her er det middag 21.30-22.00 tida, og man går ikke ut før i 2 tiden, og festen er ferdig i 7 tiden.

I begynnelsen av januar begynte jeg å jobbe på Centro San Pablo, som er et barnehjem for 50 gutter fra 8 -18 år. De har store økonomiske problemer, er veldig underbemannet og ved slutten av dette året kommer de til å bli kasta ut, uansett om de har et annet sted eller ikke. De har ingen uteplass, og det ser rett og slett ut som et fengsel! I de siste årene har også regjeringen kuttet ned på pengene til San Pablo. Noen av guttene er veldig mentalt syke, og går på masse medisiner, ellers har de fleste blitt mishandlet, og har en traumatisk fortid. Jeg jobber her sammen med Kathinka, ei jente fra Bergen. I januar har vi jobber med de mentalt syke, pga siden det er sommerferie her nå, er de "friskere" guttene om dagen på en slags sommer leir. Synes det går veldig greit å jobbe der, guttene er veldig skjønne, og greie mot oss. Men selvfølgelig alle har sine dårlige dager å! Så da kan det gå litt hardt for seg..
P1210014.jpg P1210027.jpg
P1010508.jpg P2030436.jpg

Gjennom BAV (Buenos Aires volunteer) er vi en gjeng på ca 11 stykker eller noe.. Så vi finner ofte på ting, går ut osv, så det er veldig hyggelig. Jeg har jo også hatt besøk av Sigrid de siste ukene, veldig koselig :):) Forrige helg var vi en tur i Mar del Plata, ca 5 timer med buss sør for BA. Dette er stedet hvor buenos aires folket drar på ferie! Så her er det strender og bra uteliv. Morsom helg, hvor enkelte ble utrolig solbrente!!
Vi har også dratt til Tigre., ligger ca 40 min med tog nord for BA. Her tar vi en båt ut til en øy, spiser lunsj der og slapper av. Her er det utrolig fint! veldig avslappende, og rolig. deilig å komme litt vekk fra stresset i byen. Man kan jo bade her også, men vannet er jo så sykt brunt, så lite fristende..
I Buenos Aires fikk jeg vist Sigrid det som er å se i BA, og det er endel!! vi var også en kveld på tango kurs!!

I morgen flytter jeg inn i leilighet med Magali, Thea og Kathinka, så det blir artig :):) Og til mandag er det studiestart!