Fortsetter nedover mellom-amerika

-...Nicaragua og Costa Rica

rain 22 °C

Granada var enda en ny koselig kolonistil liten by. De 3 dagene her ble brukt til å være i området rundt katedralen og torget utenfor, samt Calle La Calzada. Dette er en veldig fin, turistaktig gate med masse barer og restauranter nedover. Mye av tiden gikk da det var happy hour hver dag i en av barene. La Calzada går ned til Lago de Nicaragua. Her kunne man bade, (sammen med noen kuer), noe som vi lot være, selvom det var utrolig varmt her! Badingen ble gjort i svømmebassenget ved hotellet.

Den ene dagen dro vi på en tur. Første stopp var på et lite sted ved navn Pueblos Blancos, her besøkte vi et keramikk verksted. Etterpå dro vi til Catarina, der hadde vi en utrolig utsikt over Laguna de Apoyo, Lago de Nicaragua og Granada. Deretter kjørte vi ned til Laguna de Apoyo, bada i det utrolig varme vannet, slappa av i hengekøyene og hadde en drink. Mercado Viejo var et stort marked hvor man kunne kjøpe alt mulig! Det var av bra kvalitet, men ikke spesielt billig. Vi besøkte også et gammelt underjordisk fengsel, Coyotepe. Det var interessant og moro å gå rundt der inne, se cellene og hvordan det var. Nå var det endel flaggermus og edderkopper der da. Siste stopp var Parque Nacional volcan Masaya. Vi ble kjørt opp på toppen av denne aktive vulkanen som sender ut masse røyk. Her kunne vi se ned i krateret, og fikk se litt lava innimellom all røyken, måtte ha på oss gassmasker.

Etter Granada dro vi videre til Isla de Ometepe. Det er en øy bestående av to vulkaner. Først tok vi en "chickenbus" til ferja, som deretter tok oss ut til øya, herfra kjørte vi på verdens dårligste vei til hotellet vårt i Santo Domingo.
Det er ikke noe internett tilgang, bank eller noe særlig butikker her. Men det er veldig her da, egentlig. Men nå var det ikke no strand der, på grunn av at vannet var altfor høyt! Magali (hun jeg møtte i Ecuador) kom og bodde på hotellet sammen med oss. Det var kjempe, kjempe koselig å se henne igjen, og endelig kunne prate litt norsk igjen! Den ene dagen vi var der dro vi til vannhullet, Ojo de agua. Det var bare utrolig fint! Et ”basseng” inne i jungelen, med en bar! Utrolig avslappende og deilig dag :D

Tidlig dagen etterpå satte vi kursen mot Costa Rica og Monteverde. I Monteverde var det utrolig kaldt, men det ligger jo litt oppi høyden da, rundt 2000 meter. Et lite sted, med det man trenger. Her dro vi på canopy tour, zip lining in the cloudforest. Det var utrolig morsomt, og beste måten å se regnskogen på. Det var 3 km med kabel og vi skled ned mellom alle trærne. Og veldig morsomt de stedene hvor man bare skled inn i tåka og ikke kunne se veldig mye.. Det var også en Tarzan-huske der. Vi hoppet fra et tårn og svingte fram og tilbake!! Kjempe moro! Anbefales :)

Dagen etter dro vi til La Fortuna/Arenal. På kvelden dro vi til ”The Hot Springs”, varmt vann som kommer fra vulkanen. Det vannet renner ned gjennom mange bassenger og boblebad. Utrolig fint der, og det var bare syykt deilig!! Anbefales på det sterkeste :)

Dagen etter skullevi egentlig gå å rafte, MEN, den siste tiden har det vært mye, mye regn, og denne natten var det EKSTREMT med regn, så elva var oversvømt, og ikke en guiden ville rafte der. Det var visst der verste han hadde sett noen gang.. Så det var utrolig kjipt da.. Isteden dro vi til ”the waterfall”, man kan ri dit, men vi tenkte vi trengte litt morsjon,så vi gikk. Vi trodde det var ca 20min fra vi hadde tatt av fra hovedveien. Vel etter å ha tatt av fra hovedveien gikk vi, og gikk, og gikk enda mer, opp maange bakker!! Vi brukte vel 1,5 time til vi kom til inngangen.. Men fra inngangen tok det 20 min å gå til fossen! Men det var jo en fin tur da J Vi badet i fossen, (litt kaldt), får vi dro tilbake. De 3 første av oss tok en taxi som stod der da vi kom tilbake til inngangen. Jeg, Alisa og Alina ventet på neste, som aldri kom. Vi spurte da noen random folk om vi kunne sitte på ned til sentrum, noe vi fikk :) Så spiste vi en etterlengtet, og fullt fortjent lunsj på Lava Lounge!! Dette er den beste restauranten jeg har spist på! Vi spiste lunsj og middag der begge dagene vi var der!

Dagen etter dro vi til San Jose, og det var egentlig bare heldig at vi kom oss dit pga av stengte veier! San Jose var forsåvidt ikke en veldig fin by akkuratt.. Men litt bedre enn de andre hovedstadene i mellom-Amerika.. Jeg og Alisa hadde nå planlagt å dra til Puerto Viejo, og dagen etter nedover til Bocas del Toro for en uke. Men vi fikk en beskjed fra et hotell vi prøvde å booke i Puerto Viejo at regnet hadde skylt vekk en bro der, veier var stengt og de fleste turistene hadde rømt derfra. Og også flere veier til Panama var stengt.. Så da var det bare å komme opp med en plan B!