Cuba: Habana

all seasons in one day 25 °C
Se Mellom- og Sør Amerika på kristine t's reisekart.

Jeg landet i Habana fredagskvelden, så da var det rett til Lido hotell, endelig få litt søvn etter mange sene netter i Playa! Det ligger i gamle delen av Habana. Da fikk jeg vite at jeg skulle ha en guidet tur dagen etter..

Alejandro hentet meg 9.30. Vi gikk rundt i den gamle delen av Cuba, hovedområdene Plaza de la Catedral, Plaza de San Francisco, Plaza Vieja og Plaza de la Revolucion. Lærte mye om Habana, så var veldig bra og interessant! Vi var innom en sjokolade butikk :D, så hvordan de lagde sjokolade nå og før i tiden, og sjokoladen var veldig god!! Besøkte også et parfymeri, hvor de lagde parfymen selv, så kunne få designet en egen parfyme! Cámara oscura (the dark chamber), var morsomt. Det er et sted hvor man kan se Habana 360 grader ”live” på et lerret. Så på lerretet så jeg altså hva som skjedde i byen akkuratt da, bygningene, bilene som kjørte rundt, folk i husene sine og på gata. Vi var også på Museo del ron, morsomt å se, og greit med smaksprøver! Verdens dyreste rom var der, kosta 1700 cuc! Etter turen var ferdig møtte jeg en canadisk fyr på hotellet. Så vi var på Museo de la Revolucion, gamle president palasset, egentlig ganske interessant. Der var bla båten Fidel Castro ankom Cuba med (i 1956). Og etterpå var det middag. På kvelden var vi på cabaret bla.. Ganske morsomt! Men folk her er veldig annerledes enn i alle andre steder jeg har vært. Man tar ikke nei for et nei her! For eksempel når jeg må slå til gutter (flere ganger) for å prøve å få dem til å forstå at jeg ikke er interessert, og når ikke det engang virker, hmm..

Habana er en fin by å være i, veldig forskjellig fra alle andre steder jeg har vært. Litt som å reise litt tilbake i tid, med masse gamle biler som kjører rundt i gatene, og ting gjøres på den gamledagsmåten. Men mye av det er fordi veldig få cubanere har vært utenfor Cuba, så det som skjer her er det eneste de vet om og kan.

Dagen etter ble brukt i Vedado, nye delen. Her er det masse restauranter, butikker, barer og nattklubber. Også presterte jeg jo å gjøre samme feil som gårsdagen, nemlig å svare folk når de snakker til meg. Men heldigvis ble jeg reddet av en italiener og amerikaner, så det var bra! Vi gikk litt rundt, drakk mojito og jeg fikk endel råd for å klare meg best mulig. Utrolig mye lettere å gå rundt med gutter! Ikke holder jeg på å bli dratt inn i biler heller.. Det første de sa til meg var hvor modig jeg var som tørte å reise rundt på Cuba alene som jente, og de hadde bodd her noen måneder, så de vet hva de snakket om!

Søndagsmorgen var jeg på Plaza de la Revolucion, med den 142 m høye minnestjerneformede(saken) av José Marti, som også er avbildet alle andre steder rundt om i byen. Og i bygningen bak ligger kontoret til Castro. Etterpå gikk jeg ned til centro, og tok taxi over til andre siden av kanalen, Gran Parque Morro, og litt videre til en strand jeg ikke husker navnet på. Etter noen timer kom taxi’n og hentet meg og kjørte meg til El Morro. Det er en borg som skulle beskytte harbor’n (husker ikke hva det heter på norsk..). (Men gjorde forresten en dårlig jobb mot engelskmennene..). Så gikk rundt der med en guide, så var jo nokenlunde interessant da, men en fin utsikt over Habana centro da solen gikk ned! Klokken 21.00 hver kveld skytes det fra en kanon, av menn utkledd i uniformer fra tidlig 1900 tallet. Det ligger da 5 min fra El Morro, så jeg skulle dit for å spise middag før denne seremonien. Guiden jeg hadde skulle jo da plutselig være med meg å spise middag, noe jeg ikke hadde spesielt lyst til, men, men, han var jo grei nok å prate med.. Etter middagen da regningen kom hadde jo selvfølgelig ikke han penger da. Men jeg gadd ikke å betale for noen jeg ikke engang hadde lyst til å være sammen med. Så jeg betalte for meg selv og gikk.. Fyren kommer løpende etter meg og vi har en liten krangel. Og jeg måtte jo ta det på spansk da, så føler vel ikke at jeg fikk frem alt jeg ville si! Han påstod jeg hadde bedt han med meg da, hvor han fikk det fra lurer jeg på.. Etterpå holdt jeg meg rundt der det var masse folk.. Men så kom han og sa unnskyld da, og gav meg en nøkkelring! Begynner å mislike cubanere mer og mer.. Hvis dette hadde vært i byen hadde politiet kommet med en gang, for cubanere får ikke engang lov til å snakke med turister. Deretter møtte jeg en cubansk familie da, de var ganske kule og henge med! Også fikk jeg sitte på tilbake til byen i kuleste gamle bilen..