Nedover Mexico

San Cristobal - Palenque - Tulum

Kom til San Cristobal rundt halv 12, etter en 13 timer lang busstur! Bor på Roccos backpacker hostel, som er helt greit.. Byen ligger 3000 moh, men det var veldig varmt, helt til sola forsvant, da det ble iskaldt!! Byen er ganske liten, men veldig, veldig koselig og sjarmerende med trange brosteinbelagte gater! Det er masse hosteller, cafeer og restauranter langs gatene. Ved Templo de Santo Domingo, som er en veldig fin kirke, er det et marked med masse boder man kan kjøpe alt mulig av suvenirer! På torget ved catedralen er det en scene hvor de har forskjellige opptredener. På ett par timer hadde jeg gått rundt og sett det som var å se, og vært oppe på de to utsiktspunktene, Cerro de San Cristobal og Cerro de Guadalupe, som ligger på hver side av byen. Jeg spurte to jenter som satt på langs gata på en cafe hva det var å gjøre her, så det endte med at jeg ble sittende å spise lunsj med dem. Marie og Claire fra Frankrike, de bodde her et halv år. På kvelden var vi ute og spiste middag på en bar ”La revolusion”. De hadde et band som spilte, så var veldig bra stemning og mye folk. Så den lille byen hadde et bra et natteliv!! San Cristobal er bra! :)

Klokken 6 neste morgen dro jeg fra San Cristobal, mot Palenque (ca 5 timer unna). På bussen møtte jeg en gruppe israelere jeg hang sammen med, Dana, Morron, Alex, Saturn og Shalom (de heter sånn ca det, men jeg klarer ikke å uttale eller huske alle navnene, så da er det enklere å huske disse kallenavnene). Hebraisk er virkelig uforståelig!!! Vi hadde to stopp underveis, først Agua Azul, som er en foss. Et veldig fint syn inne i jungelen! Etterpå stoppet vi ved Misol-Ha, som også er en foss, men mye større. Det er også en slags hule bak, som man kan gå inn i, men endte opp med å bli klissvåt! Veldig fine steder altsåJ Og det var mange artige fotoshoots!
Så kom vi endelig til El Panchan (15 min fra Palenque) var vi først ved Maya ruinene inne i jungelen. Disse ruinene er en av de beste Maya ruinene i Mexico. Det var veldig flott å være der, men ikke like utrolig som Macchu Picchu! Men ifølge israelerne som også hadde vært i Guatemala og Tikal, likte disse Maya ruinene bedre. Jeg endte opp med å bo på hotellet med israelerne og bli med dem videre. Hotellet lå like ved ruinene. Det var kjempe fint her, utrolig koselig. Det lå inne i jungelen, med endel hoteller rundt, og et par restauranter. Vi hadde det mye moro.. Men det er ikke mye å gjøre her, så en dag er absolutt nok!

Neste dag dro jeg og Dana til Palenque for å kjøpe bussbillett. Og den byen er rett og slett utrolig stygg, og ingen ting å gjøre der!! Resten av dagen satt vi på restauranten ved hotellet vårt inne i jungelen og bare slappa av og spise middag.. Klokka 21.00 tok vi nattbussen til Tulum.

Bussturen tok 11,5 time. Vi ble stoppet 3 ganger i løpet av turen av politi eller militære. Første gangen (etter 30 min) kom de inn og spurte et par om de hadde id, og det var da 3 stykker (asiatere) som måtte forlate bussen, så var vel no greier med oppholdstillatelsen deres eller noe.. Tulum var en veldig liten og rolig by. Jeg ble med israelerne til et hostel, satte fra oss baggene, og dro på stranda! Stranda var utrolig fin, laang sandstrand med Maya ruiner nederst på stranden, og vannet var turkist blått, veldig klart! Utrolig flott!! Så dagen ble for det meste tilbrakt her, unntatt en liten tur inn til byen for lunsj og litt småting.. Jeg tok bussen på kvelden til Playa del Carmen.