Cotopaxi

snow -8 °C
Se Mellom- og Sør Amerika på kristine t's reisekart.

Jeg kom hjem fra kysten kl 6.00 lørdag morgen. Klokka 8.30 (etter å ha kjøpt lue, vanter og ullsokker) sto jeg, Magali og Thea i et reisebyrå og prøvde bukser, jakker og sko, sammen med en fransk mann og 4 japanere. Vi skulle da om ikke lenge reise til Cotopaxi. Det er ca 2 timer sør for Quito, og forsøke å klatre helt til toppen på verdens nest høyeste vulkan (5900 moh). Reisebyrået råder folk til å være i Quito minst 4 dager før, men det hadde jo ikke jeg tid til, så da fikk 3 timer holde!

Vi kom fram i 12-13 tiden. Da vi hadde fått på oss alle klærne, skulle vi gå opp på en hytte (4800 moh). Etter jeg hadde gått ca 5 meter (kjentes ut som jeg hadde spurta 500 meter) lurte jeg litt på hva jeg hadde begitt meg ut på. Da vi kom opp på hytta var det KUN mannfolk 27+, som så litt mer klare for å gå opp en vulkan enn det vi gjorde, så det gjorde ikke mine tidligere tanker om hva jeg gjorde der noe mindre. Og det var vel det de tenkte å, for alle snudde seg og glana etter oss hele tida. Vi fikk tildelt senger der, var vel ca 100 senger på hytta, fordelt på 2 rom.

Vi var jo da en gruppe på 8, med 4 guider. Utrolig morsomme fyrer! Har vel aldri blitt sunget såå mye om som de 2 dagene, om fra alt vi gjorde til vi så ut.. Så vi hadde det mye moro!! Men kjente jeg var oppi høyden, utrolig vondt i hodet. Etter å ha spist middag, la vi oss, men ganske vanskelig å sove når man puster som en hval, (og de 40 rundt gjør det samme). Klokka 00.30 ble vi vekket. Etter å ha fått på seg alt, og spist litt frokost begynte vi turen.

Det går veldig, veldig sakte, men det føles ut som man spurter! Etter å ha gått i 1 time ca, kom vi til isen, så da var på med broddene og fram med hakka. Og da gikk det også så å si rett opp! Utrolig, utrolig slitsomt! Det er det verste jeg har gjort i mitt liv. Aldri hatt så vondt i hodet, kjentes ut som skulle sprenge om ikke lenge, og sånn var det konstant under hele turen! Det var nesten bare smerte når vi gikk oppover, etter en pause føltes det ganske greit, og klar på nytt. Men serriøst etter maks 2 minutter er man like andpusten og sliten igjen. Så da vi hadde kommet til 5400 moh, og det var snart soloppgang, var det ikke noe vits i å fortsette mer. For man må være på toppen av vulkanen innen soloppgang. Da vi gikk nedover, kom sola opp, og det var en helt sinnsyk fin utsikt. Så helt til Quito. Og da så vi også hvor sinnsykt bratt det hadde vært! Da vi kom på hytta var jeg helt dau, fikk sovet litt, men følte meg ikke no særlig bra.. Vi var i Quito rundt 16.00, så da begynte kroppen å bli litt normal igjen.. Men er veldig glad for at vi gjorde det, deilig at det er over! Sinnsyk fin og morsom tur: )